SOD TORAH
יב' כסלו התשעט (02:26), פרשת
חפש את הדברים הכי מעניינים בתורה: שם המשפחה שלך, השם שלך, מקום העבודה, בת הזוג שלך
 
צור קשר: sodtorah@gmail.com
מילון ארמית פורומים לוח שנה תוכנה להגהות תפילין תרומות לאברכים

אנא עזרו לנו בתרומה להחזרה בתשובה ותקבלו את התוכנה לדילוגים + תיקון לשם שלכם לפי הדילוגים למעבר לתשלום

חיפוש דילוגים בתורה
חיפוש ביטוי:   איפוס
שיטת חיפוש:  אזור לחיפוש:
אפשרויות הצגת הסתברויות בטבלה הצג תוויותהצג פסוקיםשלח טבלה לחבר הצג דו"ח הסתברות
הגדרות טבלה
רוחב טבלה לפי דילוג + - LCM GCF סידור אוטומטי
התחל טבלה מ- עד « » סידור אורך טבלה
חיתוך רוחב טבלה עד
רוחב הטבלה: + - אורך טבלה: + - מיקום הדילוג: [ | ]
חיתוך רוחב טבלה
ביטוי: | דילוג:
הפסוק שחותך את האות המסומנת בביטוי:
אמראניויאמרהגשהליואכלהמצידבנילמעןת
ברכךנפשיויגשלוויאכלויבאלוייןוישתוי
אמראליויצחקאביוגשהנאושקהליבניויגשו
ישקלווירחאתריחבגדיוויברכהוויאמרראה
ריחבניכריחשדהאשרברכויהוהויתןלךהאלה
יםמטלהשמיםומשמניהארץורבדגןותירשיעב
דוךעמיםוישתחולךלאמיםהוהגבירלאחיךוי
שתחוולךבניאמךארריךארורומברכיךברוךו
יהיכאשרכלהיצחקלברךאתיעקבויהיאךיצאי
צאיעקבמאתפנייצחקאביוועשואחיובאמציד
וויעשגםהואמטעמיםויבאלאביוויאמרלאבי
ויקםאביויאכלמצידבנובעברתברכנינפשךו
יאמרלויצחקאביומיאתהויאמראניבנךבכרך
עשוויחרדיצחקחרדהגדלהעדמאדויאמרמיאפ
ואהואהצדצידויבאליואכלמכלבטרםתבואוא
ברכהוגםברוךיהיהכשמעעשואתדבריאביווי
צעקצעקהגדלהומרהעדמאדויאמרלאביוברכנ
יגםאניאביויאמרבאאחיךבמרמהויקחברכתך
 שיר השירים
זיכוי הרבים:

הדילוג "שיר השירים" חוזר רק פעם אחת בתורה בדילוג מינימלי מפתיע של 34 אותיות בלבד. וגם את הדילוג "דודיך" (דילוג 25 שני מינימלי), והדילוג "שלמה" בדילוג 136, במקביל לדילוג "שיר השירים".

 רצוננו להראות שיש הקבלה בין הברכה של יצחק ליעקב שעליה מסופר כאן למטה בטבלה בפרשת תולדות בתורה, לבין שיר השירים פסוקים א-ד (כי יש סוף פרשה (פ) בפסוק ד. עד לשם כנסת ישראל מדברת על הקב"ה, משם והילך מדברת על עצמה: "אל תראוני שאני שחרחורת וכו' ").

"א שִׁיר הַשִּׁירִים, אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה. ב יִשָּׁקֵנִי מִנְּשִׁיקוֹת פִּיהוּ, כִּי-טוֹבִים דֹּדֶיךָ מִיָּיִן. ג לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טוֹבִים, שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ; עַל-כֵּן, עֲלָמוֹת אֲהֵבוּךָ. ד מָשְׁכֵנִי, אַחֲרֶיךָ נָּרוּצָה; הֱבִיאַנִי הַמֶּלֶךְ חֲדָרָיו, נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בָּךְ--נַזְכִּירָה דֹדֶיךָ מִיַּיִן, מֵישָׁרִים אֲהֵבוּךָ."

ידוע שכל שיר השירים נאמר על הקב"ה ואין הכוונה לשלמה המלך, וכן הקב"ה מקביל ליעקב, ורחל מקבילה לכנסת ישראל. כל הפירוש מבוסס על רש"י ופשט הכתובים:

שיר השירים א-ד: שיר ידידות להקב"ה ברכת יצחק ליעקב
א שִׁיר הַשִּׁירִים, אֲשֶׁר לִשְׁלֹמֹה (למלך שהשלום לו, להקב"ה) דילוג מינימלי ויחיד בתורה: "שיר השירים", מקביל לדילוג "שלמה", לא מצא הקב"ה כלי מחזיק ברכה אלא השלום: "ה' יברך את עמו בשלום"
ב יִשָּׁקֵנִי מִנְּשִׁיקוֹת פִּיהוּ (כנסת ישראל מבקשת שהקב"ה ינשק אותה) וַיֹּאמֶר אֵלָיו יִצְחָק אָבִיו גְּשָׁה נָּא וּשְׁקָה לִּי בְּנִי: (ושרתה על יצחק שכינה באותו זמן, ושכינה זאת כנסת ישראל)
כִּי-טוֹבִים דֹּדֶיךָ מִיָּיִן. (דודיך, אלו הנשיקות שלך, טובות יותר מהיין) ... וַיָּבֵא לוֹ יַיִן וַיֵּשְׁתְּ: וַיֹּאמֶר אֵלָיו יִצְחָק אָבִיו גְּשָׁה נָּא וּשְׁקָה לִּי בְּנִי: (כביכול מעדיף את הנשיקות מהיין והאוכל). "דודיך", דילוג שני מינימלי בתורה.
ב יִשָּׁקֵנִי מִנְּשִׁיקוֹת פִּיהוּ  וַיִּגַּשׁ [יעקב] וַיִּשַּׁק לוֹ (הבקשה לנשיקה התקיימה)
ג לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טוֹבִים, שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ  וַיָּרַח אֶת רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמֶר רְאֵה רֵיחַ בְּנִי כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ ה'
ג לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טוֹבִים, שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ. (כלומר הקב"ה מבורך בשם טוב כמו שמן תורק ריחני) וְיִתֶּן לְךָ הָאֱלֹהִים מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן וְתִירֹשׁ, וגם יעקב מתברך באותה בחינה ממש
עַל-כֵּן, עֲלָמוֹת אֲהֵבוּךָ (70 אומות אוהבות את הקב"ה כי הוא מבורך, אבל הוא אוהב את כנסת ישראל) וַיֹּאמֶר לוֹ [יצחק ליעקב] לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן (בנות כנען אהבו את יעקב בגלל שהוא היה מבורך מאבותיו, אבל הוא מאס בהם והלך לקחת את רחל ולאה, וידוע שרחל זאת כנסת ישראל)

לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טוֹבִים, שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ וכו'... ד מָשְׁכֵנִי, אַחֲרֶיךָ נָּרוּצָה; הֱבִיאַנִי הַמֶּלֶךְ חֲדָרָיו, נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בָּךְ.

הקב"ה שהוא המלך הביא את כנסת ישראל לחדריו וכו'. "לריח שמניך וכו' שמן תורק", זה כתר כהונה (הגר"א), היינו שמן המשחה. "הביאני המלך", זה כתר מלכות. וזה כמו "כשמן הטוב על הראש וכו' כטל חרמון היורד על הררי ציון וכו'", שהם בחינת כתר כהונה ומלכות וזאת הברכה ליעקב, והיא הבכורה, והם כנגד "ויתן לך האלהים מטל השמים ומשמני הארץ". כפי שמצינו בטבלה שבת אחים גם יחד.

יַעַבְדוּךָ עַמִּים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ וְיִשְׁתַּחֲוּוּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ אֹרְרֶיךָ אָרוּר וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ. רואים שיעקב קיבל את המלוכה וכן כתר כהונה זאת הברכה.

 נַזְכִּירָה דֹדֶיךָ מִיַּיִן, מֵישָׁרִים אֲהֵבוּךָ.  שוב "אהבוך" כמו למעלה.

 זה רק חלק מהטבלה השלמה, כדי לראות את כל הטבלה לחצו כאן

תגובה חדשה

שם השולח
דוא"ל
תגובה
שאלת אבטחה:
איך קוראים לבן של אברהם אבינו?

רמז: יצח...

טבלאות צפנים אחרונות

עקרים משדה
מאת המערכת
58 צפיות
נושא: חידושי תורה

אוהל בל יצען
מאת המערכת
50 צפיות
נושא: חידושי תורה

תשעה באב ב'
מאת המערכת
65 צפיות
נושא: חידושי תורה

שיר השירים
מאת המערכת
49 צפיות
נושא: חידושי תורה

עלמות אהבוך
מאת המערכת
17 צפיות
נושא: חידושי תורה

עצת ה'
מאת המערכת
22 צפיות
נושא: חידושי תורה

מר דרור מרדכי
מאת המערכת
21 צפיות
נושא: חידושי תורה

חג חנוכה וסוכות
מאת המערכת
29 צפיות
נושא: חידושי תורה

ימי אלול
מאת המערכת
12 צפיות
נושא: חידושי תורה

אלף שנים
מאת המערכת
23 צפיות
נושא: חידושי תורה