SOD TORAH
ז' כסלו התשעט (06:35), פרשת
חפש את הדברים הכי מעניינים בתורה: שם המשפחה שלך, השם שלך, מקום העבודה, בת הזוג שלך
 
צור קשר: sodtorah@gmail.com
מילון ארמית פורומים לוח שנה תוכנה להגהות תפילין תרומות לאברכים

אנא עזרו לנו בתרומה לאברכים ולהחזרה בתשובה ותקבלו את התוכנה לדילוגים + תיקון לשם שלכם לפי הדילוגים למעבר לתשלום

חיפוש דילוגים בתורה
חיפוש ביטוי:   איפוס
שיטת חיפוש:  אזור לחיפוש:
אפשרויות הצגת הסתברויות בטבלה הצג תוויותהצג פסוקיםשלח טבלה לחבר הצג דו"ח הסתברות
הגדרות טבלה
רוחב טבלה לפי דילוג + - LCM GCF סידור אוטומטי
התחל טבלה מ- עד « » סידור אורך טבלה
חיתוך רוחב טבלה עד
רוחב הטבלה: + - אורך טבלה: + - מיקום הדילוג: [ | ]
חיתוך רוחב טבלה
ביטוי: | דילוג:
הפסוק שחותך את האות המסומנת בביטוי:
שפחתיועלביתאבתיוואלהתולדתאהרןומשהביוםדבריהוהאתמשהבהרסיניואלהשמותבניאהרןהבכרנדבואביהואאלעזרואיתמראלהשמותבניאהרןהכהניםהמשחיםאשרמלאידםלכהןוימתנדבואביהואלפנייהוהבהקרבםאשזרהלפנייהוהבמדברסיניובניםלאהיולהםויכהןאלעזרואיתמרעלפניאהרןאביהםוידבריהוהאלמשהלאמרהקרבאתמטהלויוהעמדתאתולפניאהרןהכהןושרתואתוושמרואתמשמרתוואתמשמרתכלהעדהלפניאהלמועדלעבדאתעבדתהמשכןושמרואתכל
כליאהלמועדואתמשמרתבניישראללעבדאתעבדתהמשכןונתתהאתהלויםלאהרןולבניונתונםנתונםהמהלומאתבניישראלואתאהרןואתבניותפקדושמרואתכהנתםוהזרהקרביומתוידבריהוהאלמשהלאמרואניהנהלקחתיאתהלויםמתוךבניישראלתחתכלבכורפטררחםמבניישראלוהיוליהלויםכיליכלבכורביוםהכתיכלבכורבארץמצריםהקדשתיליכלבכורבישראלמאדםעדבהמהלייהיואנייהוהוידבריהוהאלמשהבמדברסינילאמרפקדאתבנילוילביתאבתםלמשפחתםכלזכ
רמבןחדשומעלהתפקדםויפקדאתםמשהעלפייהוהכאשרצוהויהיואלהבנילויבשמתםגרשוןוקהתומרריואלהשמותבניגרשוןלמשפחתםלבניושמעיובניקהתלמשפחתםעמרםויצהרחברוןועזיאלובנימררילמשפחתםמחליומושיאלההםמשפחתהלוילביתאבתםלגרשוןמשפחתהלבניומשפחתהשמעיאלההםמשפחתהגרשניפקדיהםבמספרכלזכרמבןחדשומעלהפקדיהםשבעתאלפיםוחמשמאותמשפחתהגרשניאחריהמשכןיחנוימהונשיאביתאבלגרשניאליסףבןלאלומשמרתבניגרשוןב
אהלמועדהמשכןוהאהלמכסהוומסךפתחאהלמועדוקלעיהחצרואתמסךפתחהחצראשרעלהמשכןועלהמזבחסביבואתמיתריולכלעבדתוולקהתמשפחתהעמרמיומשפחתהיצהריומשפחתהחברניומשפחתהעזיאליאלההםמשפחתהקהתיבמספרכלזכרמבןחדשומעלהשמנתאלפיםוששמאותשמרימשמרתהקדשמשפחתבניקהתיחנועלירךהמשכןתימנהונשיאביתאבלמשפחתהקהתיאליצפןבןעזיאלומשמרתםהארןוהשלחןוהמנרהוהמזבחתוכליהקדשאשרישרתובהםוהמסךוכלעבדתוונשיאנשי
איהלויאלעזרבןאהרןהכהןפקדתשמרימשמרתהקדשלמררימשפחתהמחליומשפחתהמושיאלההםמשפחתמרריופקדיהםבמספרכלזכרמבןחדשומעלהששתאלפיםומאתיםונשיאביתאבלמשפחתמרריצוריאלבןאביחילעלירךהמשכןיחנוצפנהופקדתמשמרתבנימרריקרשיהמשכןובריחיוועמדיוואדניווכלכליווכלעבדתוועמדיהחצרסביבואדניהםויתדתםומיתריהםוהחניםלפניהמשכןקדמהלפניאהלמועדמזרחהמשהואהרןובניושמריםמשמרתהמקדשלמשמרתבניישראלוהזרהק
רביומתכלפקודיהלויםאשרפקדמשהואהרןעלפייהוהלמשפחתםכלזכרמבןחדשומעלהשניםועשריםאלףויאמריהוהאלמשהפקדכלבכרזכרלבניישראלמבןחדשומעלהושאאתמספרשמתםולקחתאתהלויםליאנייהוהתחתכלבכרבבניישראלואתבהמתהלויםתחתכלבכורבבהמתבניישראלויפקדמשהכאשרצוהיהוהאתואתכלבכורבבניישראלויהיכלבכורזכרבמספרשמתמבןחדשומעלהלפקדיהםשניםועשריםאלףשלשהושבעיםומאתיםוידבריהוהאלמשהלאמרקחאתהלויםתחתכלבכור
בבניישראלואתבהמתהלויםתחתבהמתםוהיוליהלויםאנייהוהואתפדוייהשלשהוהשבעיםוהמאתיםהעדפיםעלהלויםמבכורבניישראלולקחתחמשתחמשתשקליםלגלגלתבשקלהקדשתקחעשריםגרההשקלונתתההכסףלאהרןולבניופדוייהעדפיםבהםויקחמשהאתכסףהפדיוםמאתהעדפיםעלפדוייהלויםמאתבכורבניישראללקחאתהכסףחמשהוששיםושלשמאותואלףבשקלהקדשויתןמשהאתכסףהפדיםלאהרןולבניועלפייהוהכאשרצוהיהוהאתמשהוידבריהוהאלמשהואלאהרןלאמ
רנשאאתראשבניקהתמתוךבנילוילמשפחתםלביתאבתםמבןשלשיםשנהומעלהועדבןחמשיםשנהכלבאלצבאלעשותמלאכהבאהלמועדזאתעבדתבניקהתבאהלמועדקדשהקדשיםובאאהרןובניובנסעהמחנהוהורדואתפרכתהמסךוכסובהאתארןהעדתונתנועליוכסויעורתחשופרשובגדכלילתכלתמלמעלהושמובדיוועלשלחןהפניםיפרשובגדתכלתונתנועליואתהקערתואתהכפתואתהמנקיתואתקשותהנסךולחםהתמידעליויהיהופרשועליהםבגדתולעתשניוכסואתובמכסהעורתחש
ושמואתבדיוולקחובגדתכלתוכסואתמנרתהמאורואתנרתיהואתמלקחיהואתמחתתיהואתכלכלישמנהאשרישרתולהבהםונתנואתהואתכלכליהאלמכסהעורתחשונתנועלהמוטועלמזבחהזהביפרשובגדתכלתוכסואתובמכסהעורתחשושמואתבדיוולקחואתכלכליהשרתאשרישרתובםבקדשונתנואלבגדתכלתוכסואותםבמכסהעורתחשונתנועלהמוטודשנואתהמזבחופרשועליובגדארגמןונתנועליואתכלכליואשרישרתועליובהםאתהמחתתאתהמזלגתואתהיעיםואתהמזרקתכלכ
ליהמזבחופרשועליוכסויעורתחשושמובדיווכלהאהרןובניולכסתאתהקדשואתכלכליהקדשבנסעהמחנהואחריכןיבאובניקהתלשאתולאיגעואלהקדשומתואלהמשאבניקהתבאהלמועדופקדתאלעזרבןאהרןהכהןשמןהמאורוקטרתהסמיםומנחתהתמידושמןהמשחהפקדתכלהמשכןוכלאשרבובקדשובכליווידבריהוהאלמשהואלאהרןלאמראלתכריתואתשבטמשפחתהקהתימתוךהלויםוזאתעשולהםוחיוולאימתובגשתםאתקדשהקדשיםאהרןובניויבאוושמואותםאישאישעלעבדת
 עדת קורח
זיכוי הרבים:

חיפשנו דילוג מינימלי בתורה: "עדת קרח", וחותך את המקור ממש לכל המחלוקת של קרח, והיא ארון העדות שכתוב בטבלה: כסובהאתארןהעדת: "וּבָא אַהֲרֹן וּבָנָיו בִּנְסֹעַ הַמַּחֲנֶה וְהוֹרִדוּ אֵת פָּרֹכֶת הַמָּסָךְ וְכִסּוּ בָהּ אֵת אֲרֹן הָעֵדֻת: וְנָתְנוּ עָלָיו כְּסוּי עוֹר תַּחַשׁ וּפָרְשׂוּ בֶגֶד כְּלִיל תְּכֵלֶת מִלְמָעְלָה וְשָׂמוּ בַּדָּיו". והמילה "אֲרֹן הָעֵדֻת" חותכת בדיוק את "עדת קרח" באות ע', ורומזת לחטא של קורח כי הוא בא בעדת קרח לחלוק על עדות הארון ואמר שאין שכינה עם משה, והדילוג "מחלקת" (ג' מינימלי בתורה) חותך את הדילוג "עדת קרח", באות ק'. וכאן מדובר על התפקיד של בני קהת במשא אוהל מועד והם היו צריכים לישא את ארון העדות, וקורח היה בן יצהר בן קהת והיה סוחב את הארון כמובא במדרש (רבה): "אָמְרוּ חֲכָמִים חָכָם גָּדוֹל הָיָה קֹרַח וּמִטּוֹעֲנֵי הָאָרוֹן, שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר ז, ט): וְלִבְנֵי קְהָת לֹא נָתָן כִּי עֲבֹדַת הַקֹּדֶשׁ עֲלֵהֶם, וְקֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת, וּכְשֶׁאָמַר משֶׁה (במדבר טו, לח): וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת, מִיָּד צִוָּה וְעָשׂוּ מָאתַיִם וַחֲמִשִּׁים טַלִּיתוֹת תְּכֵלֶת וְנִתְעַטְּפוּ בָּהֶן". ועוד מובא שם: "וַיִּקַּח קֹרַח, מַה כְּתִיב לְמַעְלָה מִן הָעִנְיָן (במדבר טו, לח): וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת, קָפַץ קֹרַח וְאָמַר לְמשֶׁה טַלִּית שֶׁכֻּלָּהּ תְּכֵלֶת מַהוּ שֶׁתְּהֵא פְּטוּרָה מִן הַצִּיצִית, אָמַר לוֹ חַיֶּיבֶת בְּצִיצִית. אָמַר לוֹ קֹרַח טַלִית שֶׁכֻּלָּהּ תְּכֵלֶת אֵין פּוֹטֶרֶת עַצְמָהּ, אַרְבָּעָה חוּטִין [של תכלת] פּוֹטְרוֹת אוֹתָהּ".

ויש לשאול מאיפה קיבל קורח את הרעיון לעשות טלית שכולה תכלת, הרי טלית צריכה להיות לבנה כצבע הגדיל חוץ מהפתיל תכלת וכן הלכה. ורואים לפי הדילוג שאולי קרח קיבל את הרעיון מארון העדות, כי הפסוק שחותך את הדילוג אומר: "וְנָתְנוּ עָלָיו כְּסוּי עוֹר תַּחַשׁ וּפָרְשׂוּ בֶגֶד כְּלִיל תְּכֵלֶת מִלְמָעְלָה וְשָׂמוּ בַּדָּיו". כלומר היו פורשים על הארון בגד שכולו תכלת, ופירש הרמב"ן : "בעבור מעלת הארון לא היה נראה עליו כסוי עור תחש [מבחוץ], אבל היו מכסים אותו בפרוכת שהוא המסך לו ומכסים את שניהם במכסה עור תחש בעבור הגשמים ופורשים על הכל בגד כליל תכלת מלמעלה שיהיה נראה עליו הבגד הנכבד שהוא כעצם השמים לטוהר, אבל שאר כל הכלים השולחן והמנורה והמזבחות היה נראה עליהם מלמעלה מכסה עור תחש [ולא בגד תכלת]". וכאמור היה קורח מנושאי הארון והיה נושא אותו עם בגד תכלת כי אסור להם לגעת בו, ומכאן למד על בגד שכולו תכלת.

ועוד שהתכלת רומזת לים ולשמים ולכסא הכבוד (מנחות מג:), וקורח ועדתו חלקו שלא לשם שמים, ואיזוהי מחלוקת לשם שמים (מס' אבות) זוהי מחלוקת הלל ושמאי שסופה להתקיים וכן אתה מוצא: "יהי רקיע בתוך המים ויהי מבדיל בין מים למים", וזאת ממש מחלוקת לשם שמים (תקו"ז כ ע"א). כי המים התחתונים בוכים ורוצים לעלות למעלה לשמים, מה שאין כן קורח ועדתו, שבגלל שקורח הקשה ליבו לחלוק על משה, והיינו "ישלח קרחו כפיתים", לכן עשה פירוד בין מים תחתונים לעליונים והיינו כביכול קרחו המים, וזה פירוד של מחלוקת משום שהלב קר, ויש מחלוקת על מנת להתקרב מאהבה שהמים בוכים כאמור. ואולי רמזו חז"ל, שקורח רצה לבטל את המים התחתונים כלומר ארבעה חוטים של הציצית שבהם התכלת ולהחזיר הכול לפני ההבדלה בין המים התחתונים לעליונים שאז כל העולם היה מלא מים שהם בחי' תכלת היינו טלית שכולה תכלת. וכן רומז הדילוג המינימלי בתורה "מים למים": "ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם היום". כי כאשר דבקים בה' היינו בשמים, אז המים התחתונים כביכול נמצאים בחיבור וזאת תכלית הבריאה.

וכן הפסוקים העליונים בטבלה רומזים בגלוי לסיבת חטאו של קורח: "כז  וְלִקְהָת מִשְׁפַּחַת הַעַמְרָמִי וּמִשְׁפַּחַת הַיִּצְהָרִי וּמִשְׁפַּחַת הַחֶבְרֹנִי וּמִשְׁפַּחַת הָעָזִּיאֵלִי אֵלֶּה הֵם מִשְׁפְּחֹת הַקְּהָתִי: וכו' כט  מִשְׁפְּחֹת בְּנֵי קְהָת יַחֲנוּ עַל יֶרֶךְ הַמִּשְׁכָּן תֵּימָנָה: ל  וּנְשִׂיא בֵית אָב לְמִשְׁפְּחֹת הַקְּהָתִי אֶלִיצָפָן בֶּן עֻזִּיאֵללא  וּמִשְׁמַרְתָּם הָאָרֹן וְהַשֻּׁלְחָן וְהַמְּנֹרָה וְהַמִּזְבְּחֹת וּכְלֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר יְשָׁרְתוּ בָּהֶם וְהַמָּסָךְ וְכֹל עֲבֹדָתוֹ". ופירשו חז"ל שנתקנא קורח (מ"ר יח, ב) באליצפן בן עוזיאל שהיה קטן ממנו, ומשה רבנו מינה ע"פ הקב"ה את אליצפן לנשיא הקהתי על קרח, ועל זה בא קורח לחלוק שהקשה את לבו ולא האמין שהקב"ה ציווה את זה. וכן משום שהיה חונה בצד דרום של המשכן, שגם שם היו מבני ראובן שהתחברו למרוד במשה והיינו אלו הם "עדת קרח".

תגובה חדשה

שם השולח
דוא"ל
תגובה
שאלת אבטחה:
איך קוראים לבן של אברהם אבינו?

רמז: יצח...

טבלאות צפנים אחרונות

עקרים משדה
מאת המערכת
58 צפיות
נושא: חידושי תורה

אוהל בל יצען
מאת המערכת
50 צפיות
נושא: חידושי תורה

תשעה באב ב'
מאת המערכת
65 צפיות
נושא: חידושי תורה

שיר השירים
מאת המערכת
49 צפיות
נושא: חידושי תורה

עלמות אהבוך
מאת המערכת
17 צפיות
נושא: חידושי תורה

עצת ה'
מאת המערכת
22 צפיות
נושא: חידושי תורה

מר דרור מרדכי
מאת המערכת
21 צפיות
נושא: חידושי תורה

חג חנוכה וסוכות
מאת המערכת
29 צפיות
נושא: חידושי תורה

ימי אלול
מאת המערכת
12 צפיות
נושא: חידושי תורה

אלף שנים
מאת המערכת
23 צפיות
נושא: חידושי תורה