SOD TORAH
יב' כסלו התשעט (02:39), פרשת
חפש את הדברים הכי מעניינים בתורה: שם המשפחה שלך, השם שלך, מקום העבודה, בת הזוג שלך
 
צור קשר: sodtorah@gmail.com
מילון ארמית פורומים לוח שנה תוכנה להגהות תפילין תרומות לאברכים

אנא עזרו לנו בתרומה להחזרה בתשובה ותקבלו את התוכנה לדילוגים + תיקון לשם שלכם לפי הדילוגים למעבר לתשלום

חיפוש דילוגים בתורה
חיפוש ביטוי:   איפוס
שיטת חיפוש:  אזור לחיפוש:
אפשרויות הצגת הסתברויות בטבלה הצג תוויותהצג פסוקיםשלח טבלה לחבר הצג דו"ח הסתברות
הגדרות טבלה
רוחב טבלה לפי דילוג + - LCM GCF סידור אוטומטי
התחל טבלה מ- עד « » סידור אורך טבלה
חיתוך רוחב טבלה עד
רוחב הטבלה: + - אורך טבלה: + - מיקום הדילוג: [ | ]
חיתוך רוחב טבלה
ביטוי: | דילוג:
הפסוק שחותך את האות המסומנת בביטוי:
יאםאשריצאממעיךהואיירשךויוצאאתוהחוצהויאמרהבטנאהשמימהוספרהכוכביםאםתוכללספראתםויאמרלוכהיהיהזרעךוהאמןביהוהויחשבהלוצדקהויאמראליואנייהוהאשרהוצאתיךמאורכשדיםלתתלךאתהארץהזאתלרשתהויאמראדנייהוהבמהאדעכיאירשנהויאמראליוקחהליעגלהמשלשתועזמשלשתואילמשלשותרוגוזלויקחלואתכלאלהויבתראתםבתוךויתןאישבתרולקראתרעהוואתהצפרלאבתרוירדהעיטעלהפגריםוישבאתםאברםויהיהשמשלבואותרדמהנפלהעלאברםוהנהאימהחשכהגדלהנפלתעליוויאמרלאברםידעתדעכיגריהיהזרעךבארץלאלהםועבדוםוענואתםארבעמאותשנהוגםאתהגויאשריעבדודןאנכיואחריכןיצאוברכשגדולואתהתבואאלאבתיךבשלוםתקברבשיבהטובהודוררביעיישובוהנהכילאשלםעוןהאמריעדהנהויהיהשמשבאהועלטההיהוהנהתנורעשןולפידאשאשרעברביןהגזריםהאלהביוםההואכרתיהוהאתאברםבריתלאמרלזרעךנתתיאתהארץהזאתמנהרמצריםעדהנהרהגדלנהרפרתאתהקיניואתהקנזיואתהקדמניואתהחתיואתהפרזיואתהרפאיםו
אתהאמריואתהכנעניואתהגרגשיואתהיבוסיושריאשתאברםלאילדהלוולהשפחהמצריתושמההגרותאמרשריאלאברםהנהנאעצרנייהוהמלדתבאנאאלשפחתיאוליאבנהממנהוישמעאברםלקולשריותקחשריאשתאברםאתהגרהמצריתשפחתהמקץעשרשניםלשבתאברםבארץכנעןותתןאתהלאברםאישהלולאשהויבאאלהגרותהרותראכיהרתהותקלגברתהבעיניהותאמרשריאלאברםחמסיעליךאנכינתתישפחתיבחיקךותראכיהרתהואקלבעיניהישפטיהוהביניוביניךויאמראברםאלשריהנהשפחתךבידךעשילההטובבעיניךותענהשריותברחמפניהוימצאהמלאךיהוהעלעיןהמיםבמדברעלהעיןבדרךשורויאמרהגרשפחתשריאימזהבאתואנהתלכיותאמרמפנישריגברתיאנכיברחתויאמרלהמלאךיהוהשוביאלגברתךוהתעניתחתידיהויאמרלהמלאךיהוההרבהארבהאתזרעךולאיספרמרבויאמרלהמלאךיהוההנךהרהוילדתבןוקראתשמוישמעאלכישמעיהוהאלעניךוהואיהיהפראאדםידובכלוידכלבוועלפניכלאחיוישכןותקראשםיהוההדבראליהאתהאלראיכיאמרההגםהלםראיתיאחריראיעלכןקראל
בארבארלחיראיהנהביןקדשוביןברדותלדהגרלאברםבןויקראאברםשםבנואשרילדההגרישמעאלואברםבןשמניםשנהושששניםבלדתהגראתישמעאללאברםויהיאברםבןתשעיםשנהותשעשניםויראיהוהאלאברםויאמראליואניאלשדיהתהלךלפניוהיהתמיםואתנהבריתיביניובינךוארבהאותךבמאדמאדויפלאברםעלפניווידבראתואלהיםלאמראניהנהבריתיאתךוהייתלאבהמוןגויםולאיקראעודאתשמךאברםוהיהשמךאברהםכיאבהמוןגויםנתתיךוהפרתיאתךבמאדמאדונתתיךלגויםומלכיםממךיצאווהקמתיאתבריתיביניובינךוביןזרעךאחריךלדרתםלבריתעולםלהיותלךלאלהיםולזרעךאחריךונתתילךולזרעךאחריךאתארץמגריךאתכלארץכנעןלאחזתעולםוהייתילהםלאלהיםויאמראלהיםאלאברהםואתהאתבריתיתשמראתהוזרעךאחריךלדרתםזאתבריתיאשרתשמרוביניוביניכםוביןזרעךאחריךהמוללכםכלזכרונמלתםאתבשרערלתכםוהיהלאותבריתביניוביניכםובןשמנתימיםימוללכםכלזכרלדרתיכםילידביתומקנתכסףמכלבןנכראשרלאמזרעךהואהמולימולילידבי
תךומקנתכספךוהיתהבריתיבבשרכםלבריתעולםוערלזכראשרלאימולאתבשרערלתוונכרתההנפשההואמעמיהאתבריתיהפרויאמראלהיםאלאברהםשריאשתךלאתקראאתשמהשריכישרהשמהוברכתיאתהוגםנתתיממנהלךבןוברכתיהוהיתהלגויםמלכיעמיםממנהיהיוויפלאברהםעלפניוויצחקויאמרבלבוהלבןמאהשנהיולדואםשרההבתתשעיםשנהתלדויאמראברהםאלהאלהיםלוישמעאליחיהלפניךויאמראלהיםאבלשרהאשתךילדתלךבןוקראתאתשמויצחקוהקמתיאתבריתיאתולבריתעולםלזרעואחריוולישמעאלשמעתיךהנהברכתיאתווהפריתיאתווהרביתיאתובמאדמאדשניםעשרנשיאםיולידונתתיולגויגדולואתבריתיאקיםאתיצחקאשרתלדלךשרהלמועדהזהבשנההאחרתויכללדבראתוויעלאלהיםמעלאברהםויקחאברהםאתישמעאלבנוואתכלילידיביתוואתכלמקנתכספוכלזכרבאנשיביתאברהםוימלאתבשרערלתםבעצםהיוםהזהכאשרדבראתואלהיםואברהםבןתשעיםותשעשנהבהמלובשרערלתווישמעאלבנובןשלשעשרהשנהבהמלואתבשרערלתובעצםהיוםהזהנמולאברהםוישמעאלבנ
ווכלאנשיביתוילידביתומקנתכסףמאתבןנכרנמלואתוויראאליויהוהבאלניממראוהואישבפתחהאהלכחםהיוםוישאעיניוויראוהנהשלשהאנשיםנצביםעליוויראוירץלקראתםמפתחהאהלוישתחוארצהויאמראדניאםנאמצאתיחןבעיניךאלנאתעברמעלעבדךיקחנאמעטמיםורחצורגליכםוהשענותחתהעץואקחהפתלחםוסעדולבכםאחרתעברוכיעלכןעברתםעלעבדכםויאמרוכןתעשהכאשרדברתוימהראברהםהאהלהאלשרהויאמרמהרישלשסאיםקמחסלתלושיועשיעגותואלהבקררץאברהםויקחבןבקררךוטובויתןאלהנערוימהרלעשותאתוויקחחמאהוחלבובןהבקראשרעשהויתןלפניהםוהואעמדעליהםתחתהעץויאכלוויאמרואליואיהשרהאשתךויאמרהנהבאהלויאמרשובאשובאליךכעתחיהוהנהבןלשרהאשתךושרהשמעתפתחהאהלוהואאחריוואברהםושרהזקניםבאיםבימיםחדללהיותלשרהארחכנשיםותצחקשרהבקרבהלאמראחריבלתיהיתהליעדנהואדניזקןויאמריהוהאלאברהםלמהזהצחקהשרהלאמרהאףאמנםאלדואניזקנתיהיפלאמיהוהדברלמועדאשובאליךכעתחיהולשרהבןותכחש
שרהלאמרלאצחקתיכייראהויאמרלאכיצחקתויקמומשםהאנשיםוישקפועלפניסדםואברהםהלךעמםלשלחםויהוהאמרהמכסהאנימאברהםאשראניעשהואברהםהיויהיהלגויגדולועצוםונברכובוכלגוייהארץכיידעתיולמעןאשריצוהאתבניוואתביתואחריוושמרודרךיהוהלעשותצדקהומשפטלמעןהביאיהוהעלאברהםאתאשרדברעליוויאמריהוהזעקתסדםועמרהכירבהוחטאתםכיכבדהמאדארדהנאואראההכצעקתההבאהאליעשוכלהואםלאאדעהויפנומשםהאנשיםוילכוסדמהואברהםעודנועמדלפנייהוהויגשאברהםויאמרהאףתספהצדיקעםרשעאוליישחמשיםצדיקםבתוךהעירהאףתספהולאתשאלמקוםלמעןחמשיםהצדיקםאשרבקרבהחללהלךמעשתכדברהזהלהמיתצדיקעםרשעוהיהכצדיקכרשעחללהלךהשפטכלהארץלאיעשהמשפטויאמריהוהאםאמצאבסדםחמשיםצדיקםבתוךהעירונשאתילכלהמקוםבעבורםויעןאברהםויאמרהנהנאהואלתילדבראלאדניואנכיעפרואפראולייחסרוןחמשיםהצדיקםחמשההתשחיתבחמשהאתכלהעירויאמרלאאשחיתאםאמצאשםארבעיםוחמשהויסףעודלדבראל
יוויאמראוליימצאוןשםארבעיםויאמרלאאעשהבעבורהארבעיםויאמראלנאיחרלאדניואדברהאוליימצאוןשםשלשיםויאמרלאאעשהאםאמצאשםשלשיםויאמרהנהנאהואלתילדבראלאדניאוליימצאוןשםעשריםויאמרלאאשחיתבעבורהעשריםויאמראלנאיחרלאדניואדברהאךהפעםאוליימצאוןשםעשרהויאמרלאאשחיתבעבורהעשרהוילךיהוהכאשרכלהלדבראלאברהםואברהםשבלמקמוויבאושניהמלאכיםסדמהבערבולוטישבבשערסדםויראלוטויקםלקראתםוישתחואפיםארצהויאמרהנהנאאדניסורונאאלביתעבדכםולינוורחצורגליכםוהשכמתםוהלכתםלדרככםויאמרולאכיברחובנליןויפצרבםמאדויסרואליוויבאואלביתוויעשלהםמשתהומצותאפהויאכלוטרםישכבוואנשיהעיראנשיסדםנסבועלהביתמנערועדזקןכלהעםמקצהויקראואללוטויאמרולואיההאנשיםאשרבאואליךהלילההוציאםאלינוונדעהאתםויצאאלהםלוטהפתחהוהדלתסגראחריוויאמראלנאאחיתרעוהנהנאלישתיבנותאשרלאידעואישאוציאהנאאתהןאליכםועשולהןכטובבעיניכםרקלאנשיםהאלאלתעשוד
ברכיעלכןבאובצלקרתיויאמרוגשהלאהויאמרוהאחדבאלגורוישפטשפוטעתהנרעלךמהםויפצרובאישבלוטמאדויגשולשברהדלתוישלחוהאנשיםאתידםויביאואתלוטאליהםהביתהואתהדלתסגרוואתהאנשיםאשרפתחהביתהכובסנוריםמקטןועדגדולוילאולמצאהפתחויאמרוהאנשיםאללוטעדמילךפהחתןובניךובנתיךוכלאשרלךבעירהוצאמןהמקוםכימשחתיםאנחנואתהמקוםהזהכיגדלהצעקתםאתפנייהוהוישלחנויהוהלשחתהויצאלוטוידבראלחתניולקחיבנתיוויאמרקומוצאומןהמקוםהזהכימשחיתיהוהאתהעירויהיכמצחקבעיניחתניווכמוהשחרעלהויאיצוהמלאכיםבלוטלאמרקוםקחאתאשתךואתשתיבנתיךהנמצאתפןתספהבעוןהעירויתמהמהויחזיקוהאנשיםבידוובידאשתוובידשתיבנתיובחמלתיהוהעליוויצאהווינחהומחוץלעירויהיכהוציאםאתםהחוצהויאמרהמלטעלנפשךאלתביטאחריךואלתעמדבכלהככרההרההמלטפןתספהויאמרלוטאלהםאלנאאדניהנהנאמצאעבדךחןבעיניךותגדלחסדךאשרעשיתעמדילהחיותאתנפשיואנכילאאוכללהמלטההרהפןתדבקניה
רעהומתיהנהנאהעירהזאתקרבהלנוסשמהוהואמצעראמלטהנאשמההלאמצערהואותחינפשיויאמראליוהנהנשאתיפניךגםלדברהזהלבלתיהפכיאתהעיראשרדברתמהרהמלטשמהכילאאוכללעשותדברעדבאךשמהעלכןקראשםהעירצוערהשמשיצאעלהארץולוטבאצערהויהוההמטירעלסדםועלעמרהגפריתואשמאתיהוהמןהשמיםויהפךאתהעריםהאלואתכלהככרואתכלישביהעריםוצמחהאדמהותבטאשתומאחריוותהינציבמלחוישכםאברהםבבקראלהמקוםאשרעמדשםאתפנייהוהוישקףעלפניסדםועמרהועלכלפניארץהככרויראוהנהעלהקיטרהארץכקיטרהכבשןויהיבשחתאלהיםאתעריהככרויזכראלהיםאתאברהםוישלחאתלוטמתוךההפכהבהפךאתהעריםאשרישבבהןלוטויעללוטמצוערוישבבהרושתיבנתיועמוכייראלשבתבצוערוישבבמערההואושתיבנתיוותאמרהבכירהאלהצעירהאבינוזקןואישאיןבארץלבואעלינוכדרךכלהארץלכהנשקהאתאבינוייןונשכבהעמוונחיהמאבינוזרעותשקיןאתאביהןייןבלילההואותבאהבכירהותשכבאתאביהולאידעבשכבהובקומהויהיממחרתותאמרה
בכירהאלהצעירההןשכבתיאמשאתאבינשקנוייןגםהלילהובאישכביעמוונחיהמאבינוזרעותשקיןגםבלילהההואאתאביהןייןותקםהצעירהותשכבעמוולאידעבשכבהובקמהותהריןשתיבנותלוטמאביהןותלדהבכירהבןותקראשמומואבהואאבימואבעדהיוםוהצעירהגםהואילדהבןותקראשמובןעמיהואאביבניעמוןעדהיוםויסעמשםאברהםארצההנגבוישבביןקדשוביןשורויגרבגררויאמראברהםאלשרהאשתואחתיהואוישלחאבימלךמלךגררויקחאתשרהויבאאלהיםאלאבימלךבחלוםהלילהויאמרלוהנךמתעלהאשהאשרלקחתוהואבעלתבעלואבימלךלאקרבאליהויאמראדניהגויגםצדיקתהרגהלאהואאמרליאחתיהואוהיאגםהואאמרהאחיהואבתםלבביובנקיןכפיעשיתיזאתויאמראליוהאלהיםבחלםגםאנכיידעתיכיבתםלבבךעשיתזאתואחשךגםאנכיאותךמחטוליעלכןלאנתתיךלנגעאליהועתההשבאשתהאישכינביאהואויתפללבעדךוחיהואםאינךמשיבדעכימותתמותאתהוכלאשרלךוישכםאבימלךבבקרויקראלכלעבדיווידבראתכלהדבריםהאלהבאזניהםוייראוהאנשיםמאדויקר
 שועלים מחבלים, ישמעאל
זיכוי הרבים:

הפס' בשיר השירים (ב, טו): "אחזו לנו שועלים, שעלים קטנים, מחבלים כרמים וכרמינו סמדר". ויהיה הפירוש על זמנינו, "שעלים" השני, כתוב חסר וא"ו וזה אותיות וגימ' "ישמעאל". (הראשון זה המצרים). הם המחבלים שאחזו וחיבלו בכרם ישראל. "וכרמינו סמדר", כלומר אלו הענבים שעדיין לא מבושלים, הצעירים, הנשים והטף החלשים שנוח לפגוע בהם. לכן הם מחבלים קטנים, כמו השועל שלא יודע להלחם חזיתית, רק יודע לבוא מאחור, כגון במערות, ותחפושות וזה החמאס שכלול מישמעאל.

לכן חיפשנו דילוג "מחבלים", בחיתוך עם "ישמעאל", ונמצא חותך את הפס': "ולישמעאל שמעתיך הנה ברכתי אתו", שהבטיח הקב"ה לאברהם שיברך את ישמעאל ויתן לו לחיות בעולם. וידועים דברי הזוהר הק' (שמות ל"א ע"ב) איך ר' חייא בוכה שם על כך שהגר ילדה את ישמעאל, ואברהם נידבק בו והתפלל עליו: "לו ישמעאל יחיה לפניך", כלומר הלוואי שיחיה, עד שהקב"ה קיבל תפילתו ואמר לו: "ולישמעאל שמעתיך". ואמרו שם שהם עתידים באחרית הימים לעורר קרבות גדולים בארץ ובעולם ולהציק לישראל.

ולפי הסברה הזאת חיפשנו דילוג "שעלים" באותה טבלה (בצד שמאל בהמשך), ונימצא מינימלי בתורה, בדיוק בפס' שמבשר הקב"ה להגר על הולדת ישמעאל: "הנך הרה וילדת בן וקראת שמו ישמעאל כי שמע ה' אל עניך". וזה דבר מדהים. וכן יש להוסיף את הפס' שרומז (איכה ה): "עַל הַר צִיּוֹן שֶׁשָּׁמֵם שׁוּעָלִים הִלְּכוּ בוֹ", והיום רואים שבני ישמעאל הולכים על הר הבית באופן חופשי.

ונראה בס"ד איך הפס' שחותך את הדילוג: ואלהבקררץאברהםויקחבןבקר [עם ישראל] רך וטוב ויתן אל הנער [ישמעאל].

ודרשו על זה חז"ל (בר"ר מח, יג): "יג  וְאֶל הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם, אָמַר רַבִּי לֵוִי רָץ לְקַדֵּם אוֹתָהּ אֻמָּה שֶׁכָּתוּב בָּהּ (הושע י, יא): וְאֶפְרַיִם עֶגְלָה מְלֻמָּדָה אֹהַבְתִּי לָדוּשׁ. וַיִּקַּח בֶּן בָּקָר, יָכוֹל גָּדוֹל, תַּלְמוּד לוֹמַר רַךְ, אִי רַךְ יָכוֹל חָסֵר, תַּלְמוּד לוֹמַר וָטוֹב. וַיִּתֵּן אֶל הַנַּעַר, זֶה יִשְׁמָעֵאל, בִּשְׁבִיל לְזַרְזוֹ בְּמִצְווֹת.", נפרש ע"פ הרמז, צריך להבין מדוע הביאו את הפס' הזה הרי מספיק לומר "וְאֶל הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם", ואני מבין שהוא רץ לקדם את עם ישראל, מדוע צריך לומר שבן הבקר זה עם ישראל ממש, וזה מזכיר את חטא העגל. ותחילה נברר הפי' של הפס' מהמדרש: "וְאֶפְרַיִם עֶגְלָה מְלֻמָּדָה", עם ישראל בזמן שהם חוטאים הם כמו עגלה מלומדת לקבל ייסורין ולא נכנעת למלמד הבקר (רש"י שם). ואם כן לפי המדרש, "ויקח את בן הבקר", זה עם ישראל בזמן הייסורין, ומי זה מלמד הבקר המייסר, זה ישמעאל, ולכן אומר "ויתן אל הנער", ולכן דרשו הנער זה ישמעאל ולא אליעזר, שכל עוד שישראל חוטאין יבואו עליהם ייסורין כמו העגלה הזאת שמוכה בשבט מוסר. ולכן גמר המדרש, "בשביל לחנכו במצוות", בכך יתחנך הנער ישמעאל ואולי לא יהיה מכה בישראל באכזריות.

תגובה חדשה

שם השולח
דוא"ל
תגובה
שאלת אבטחה:
איך קוראים לבן של יצחק אבינו?

רמז: יעק...

טבלאות צפנים אחרונות

עקרים משדה
מאת המערכת
58 צפיות
נושא: חידושי תורה

אוהל בל יצען
מאת המערכת
50 צפיות
נושא: חידושי תורה

תשעה באב ב'
מאת המערכת
65 צפיות
נושא: חידושי תורה

שיר השירים
מאת המערכת
49 צפיות
נושא: חידושי תורה

עלמות אהבוך
מאת המערכת
17 צפיות
נושא: חידושי תורה

עצת ה'
מאת המערכת
22 צפיות
נושא: חידושי תורה

מר דרור מרדכי
מאת המערכת
21 צפיות
נושא: חידושי תורה

חג חנוכה וסוכות
מאת המערכת
29 צפיות
נושא: חידושי תורה

ימי אלול
מאת המערכת
12 צפיות
נושא: חידושי תורה

אלף שנים
מאת המערכת
23 צפיות
נושא: חידושי תורה