SOD TORAH
כב' אלול התשעט (08:07), פרשת
חפש את הדברים הכי מעניינים בתורה: שם המשפחה שלך, השם שלך, מקום העבודה, בת הזוג שלך
 
צור קשר: sodtorah@gmail.com
מילון ארמית פורומים לוח שנה תוכנה להגהות תפילין תרומות

אנא עזרו לנו בתרומה להחזרה בתשובה לאברכים ולחולי סרטן ותקבלו את התוכנה לדילוגים או תיקון לשם שלכם לפי הדילוגים למעבר לתשלום

חיפוש דילוגים בתורה
חיפוש ביטוי:   איפוס
שיטת חיפוש:  אזור לחיפוש:
אפשרויות הצגת הסתברויות בטבלה הצג תוויותהצג פסוקיםשלח טבלה לחבר הצג דו"ח הסתברות
הגדרות טבלה
רוחב טבלה לפי דילוג + - LCM GCF סידור אוטומטי
התחל טבלה מ- עד « » סידור אורך טבלה
חיתוך רוחב טבלה עד
רוחב הטבלה: + - אורך טבלה: + - מיקום הדילוג: [ | ]
חיתוך רוחב טבלה
ביטוי: | דילוג:
הפסוק שחותך את האות המסומנת בביטוי:
בוברבגאונךתהרסקמיךתשלחחרנךיאכלמוכקשוברוחאפיךנערמומיםנצבוכמונדנזליםקפאותהמתבלביםאמראויבארדףאשיגאחלקשללתמלאמונפשיאריקחרביתורישמוידינשפתברוחךכסמויםצללוכעופרת
במיםאדיריםמיכמכהבאלםיהוהמיכמכהנאדרבקדשנוראתהלתעשהפלאנטיתימינךתבלעמוארץנחיתבחסדךעםזוגאלתנהלתבעזךאלנוהקדשךשמעועמיםירגזוןחילאחזישביפלשתאזנבהלואלופיאדוםאילימו
אביאחזמורעדנמגוכלישביכנעןתפלעליהםאימתהופחדבגדלזרועךידמוכאבןעדיעברעמךיהוהעדיעברעםזוקניתתבאמוותטעמובהרנחלתךמכוןלשבתךפעלתיהוהמקדשאדניכוננוידיךיהוהימלךלעלםועד
כיבאסוספרעהברכבוובפרשיוביםוישביהוהעלהםאתמיהיםובניישראלהלכוביבשהבתוךהיםותקחמריםהנביאהאחותאהרןאתהתףבידהותצאןכלהנשיםאחריהבתפיםובמחלתותעןלהםמריםשירוליהוהכיגאה
גאהסוסורכבורמהביםויסעמשהאתישראלמיםסוףויצאואלמדברשורוילכושלשתימיםבמדברולאמצאומיםויבאומרתהולאיכלולשתתמיםממרהכימריםהםעלכןקראשמהמרהוילנוהעםעלמשהלאמרמהנשתהויצע
קאליהוהויורהויהוהעץוישלךאלהמיםוימתקוהמיםשםשםלוחקומשפטושםנסהוויאמראםשמועתשמעלקוליהוהאלהיךוהישרבעיניותעשהוהאזנתלמצותיוושמרתכלחקיוכלהמחלהאשרשמתיבמצריםלאאשיםע
ליךכיאנייהוהרפאךויבאואילמהושםשתיםעשרהעינתמיםושבעיםתמריםויחנושםעלהמיםויסעומאילםויבאוכלעדתבניישראלאלמדברסיןאשרביןאילםוביןסיניבחמשהעשריוםלחדשהשנילצאתםמארץמצר
יםוילינוכלעדתבניישראלעלמשהועלאהרןבמדברויאמרואלהםבניישראלמייתןמותנובידיהוהבארץמצריםבשבתנועלסירהבשרבאכלנולחםלשבעכיהוצאתםאתנואלהמדברהזהלהמיתאתכלהקהלהזהברעבוי
אמריהוהאלמשההנניממטירלכםלחםמןהשמיםויצאהעםולקטודבריוםביומולמעןאנסנוהילךבתורתיאםלאוהיהביוםהששיוהכינואתאשריביאווהיהמשנהעלאשרילקטויוםיוםויאמרמשהואהרןאלכלבנייש
ראלערבוידעתםכייהוההוציאאתכםמארץמצריםובקרוראיתםאתכבודיהוהבשמעואתתלנתיכםעליהוהונחנומהכיתלונועלינוויאמרמשהבתתיהוהלכםבערבבשרלאכלולחםבבקרלשבעבשמעיהוהאתתלנתיכםא
שראתםמלינםעליוונחנומהלאעלינותלנתיכםכיעליהוהויאמרמשהאלאהרןאמראלכלעדתבניישראלקרבולפנייהוהכישמעאתתלנתיכםויהיכדבראהרןאלכלעדתבניישראלויפנואלהמדברוהנהכבודיהוהנר
אהבענןוידבריהוהאלמשהלאמרשמעתיאתתלונתבניישראלדבראלהםלאמרביןהערביםתאכלובשרובבקרתשבעולחםוידעתםכיאנייהוהאלהיכםויהיבערבותעלהשלוותכסאתהמחנהובבקרהיתהשכבתהטלסביבל
מחנהותעלשכבתהטלוהנהעלפניהמדברדקמחספסדקככפרעלהארץויראובניישראלויאמרואישאלאחיומןהואכילאידעומההואויאמרמשהאלהםהואהלחםאשרנתןיהוהלכםלאכלהזההדבראשרצוהיהוהלקטוממנ
ואישלפיאכלועמרלגלגלתמספרנפשתיכםאישלאשרבאהלותקחוויעשוכןבניישראלוילקטוהמרבהוהממעיטוימדובעמרולאהעדיףהמרבהוהממעיטלאהחסיראישלפיאכלולקטוויאמרמשהאלהםאישאליותרממנ
ועדבקרולאשמעואלמשהויותרואנשיםממנועדבקרוירםתולעיםויבאשויקצףעלהםמשהוילקטואתובבקרבבקראישכפיאכלווחםהשמשונמסויהיביוםהששילקטולחםמשנהשניהעמרלאחדויבאוכלנשיאיהעדהו
יגידולמשהויאמראלהםהואאשרדבריהוהשבתוןשבתקדשליהוהמחראתאשרתאפואפוואתאשרתבשלובשלוואתכלהעדףהניחולכםלמשמרתעדהבקרויניחואתועדהבקרכאשרצוהמשהולאהבאישורמהלאהיתהבוויא
מרמשהאכלהוהיוםכישבתהיוםליהוההיוםלאתמצאהובשדהששתימיםתלקטהווביוםהשביעישבתלאיהיהבוויהיביוםהשביעייצאומןהעםללקטולאמצאוויאמריהוהאלמשהעדאנהמאנתםלשמרמצותיותורתירא
וכייהוהנתןלכםהשבתעלכןהואנתןלכםביוםהששילחםיומיםשבואישתחתיואליצאאישממקמוביוםהשביעיוישבתוהעםביוםהשבעיויקראוביתישראלאתשמומןוהואכזרעגדלבןוטעמוכצפיחתבדבשויאמרמש
הזההדבראשרצוהיהוהמלאהעמרממנולמשמרתלדרתיכםלמעןיראואתהלחםאשרהאכלתיאתכםבמדברבהוציאיאתכםמארץמצריםויאמרמשהאלאהרןקחצנצנתאחתותןשמהמלאהעמרמןוהנחאתולפנייהוהלמשמרתל
דרתיכםכאשרצוהיהוהאלמשהויניחהואהרןלפניהעדתלמשמרתובניישראלאכלואתהמןארבעיםשנהעדבאםאלארץנושבתאתהמןאכלועדבאםאלקצהארץכנעןוהעמרעשריתהאיפההואויסעוכלעדתבניישראלממד
ברסיןלמסעיהםעלפייהוהויחנוברפידיםואיןמיםלשתתהעםוירבהעםעםמשהויאמרותנולנומיםונשתהויאמרלהםמשהמהתריבוןעמדימהתנסוןאתיהוהויצמאשםהעםלמיםוילןהעםעלמשהויאמרלמהזההעלי
תנוממצריםלהמיתאתיואתבניואתמקניבצמאויצעקמשהאליהוהלאמרמהאעשהלעםהזהעודמעטוסקלניויאמריהוהאלמשהעברלפניהעםוקחאתךמזקניישראלומטךאשרהכיתבואתהיארקחבידךוהלכתהנניעמדל
פניךשםעלהצורבחרבוהכיתבצורויצאוממנומיםושתההעםויעשכןמשהלעיניזקניישראלויקראשםהמקוםמסהומריבהעלריבבניישראלועלנסתםאתיהוהלאמרהישיהוהבקרבנואםאיןויבאעמלקוילחםעםישר
אלברפידםויאמרמשהאליהושעבחרלנואנשיםוצאהלחםבעמלקמחראנכינצבעלראשהגבעהומטההאלהיםבידיויעשיהושעכאשראמרלומשהלהלחםבעמלקומשהאהרןוחורעלוראשהגבעהוהיהכאשריריםמשהידווג
ברישראלוכאשריניחידווגברעמלקוידימשהכבדיםויקחואבןוישימותחתיווישבעליהואהרןוחורתמכובידיומזהאחדומזהאחדויהיידיואמונהעדבאהשמשויחלשיהושעאתעמלקואתעמולפיחרבויאמריהו
האלמשהכתבזאתזכרוןבספרושיםבאזנייהושעכימחהאמחהאתזכרעמלקמתחתהשמיםויבןמשהמזבחויקראשמויהוהנסיויאמרכיידעלכסיהמלחמהליהוהבעמלקמדרדרוישמעיתרוכהןמדיןחתןמשהאתכלאשרעש
האלהיםלמשהולישראלעמוכיהוציאיהוהאתישראלממצריםויקחיתרוחתןמשהאתצפרהאשתמשהאחרשלוחיהואתשניבניהאשרשםהאחדגרשםכיאמרגרהייתיבארץנכריהושםהאחדאליעזרכיאלהיאביבעזריויצל
נימחרבפרעהויבאיתרוחתןמשהובניוואשתואלמשהאלהמדבראשרהואחנהשםהרהאלהיםויאמראלמשהאניחתנךיתרובאאליךואשתךושניבניהעמהויצאמשהלקראתחתנווישתחווישקלווישאלואישלרעהולשלו
םויבאוהאהלהויספרמשהלחתנואתכלאשרעשהיהוהלפרעהולמצריםעלאודתישראלאתכלהתלאהאשרמצאתםבדרךויצלםיהוהויחדיתרועלכלהטובהאשרעשהיהוהלישראלאשרהצילומידמצריםויאמריתרוברוךי
הוהאשרהצילאתכםמידמצריםומידפרעהאשרהצילאתהעםמתחתידמצריםעתהידעתיכיגדוליהוהמכלהאלהיםכיבדבראשרזדועליהםויקחיתרוחתןמשהעלהוזבחיםלאלהיםויבאאהרןוכלזקניישראללאכללחםע
 ערובי תבשילין
זיכוי הרבים:

להלן ננסה להראות שבדיוק במקום שחז"ל דורשים אסמכתא מהתורה לערובי תבשילין, כלומר ערובי תבשילין שהם תקנה של חכמים ולא מצוה מהתורה, אז חכמים סמכו את המצוות שלהם על פסוקים בתורה, אע"פ שאינם מובנים בפשט הכתוב. ודוגמא לכך ערובי תבשילין שהתקנה אומרת שכאשר יש יום טוב לפני שבת, שאין לבשל תחילה מיום טוב לשבת אלא מכין תבשיל ופת מערב יום טוב שהם נקראים ההתחלה של הבישול לשבת ועליהם מוסיף והולך ומבשל ואופה כל צרכו לשבת ביום טוב עצמו, ומובא במס' ביצה האסמכתא למצוה זאת מהתורה (טו:) "ותנא מייתי לה מהכא [התנא מביא אסמכתא ורמז לערובי תבשילין מהפסוק:] (שמות טז, כג) "את אשר תאפו - אפו, ואת אשר תבשלו - בשלו", מכאן אמר ר' אלעזר אין אופין אלא על האפוי ואין מבשלין אלא על המבושל, מכאן סמכו חכמים לערובי תבשילין מן התורה", ומשמע שככה למד מהפסוק, "את אשר תאפו" - ביום חמישי בערב יום טוב ולא ביום טוב עצמו, "אפו", עליו תאפו לשבת אבל להתחיל לאפות מחדש מיום טוב לשבת אסור, "ואת אשר תבשלו" וכו' "בשלו", כנ"ל.

 וחיפשנו חיתוך של "ערובי" ו-"תבשילן", ונמצאו ארבע תוצאות חיתוך סה"כ, זאת אחת מארבע תוצאות החיתוך הקרובות ביותר של הדילוגים. ורואים באופן מדהים, שהתוצאות חותכות את הפסוקים שהביאו חז"ל אסמכתא לעיל:

אתאשרתאפואפוואתאשרתבשלובשלו : וי֣אמר אלה֗ם ה֚וא אש֣ר דב֣ר ה' שבת֧ון שבת-ק֛דש לֽה' מח֑ר א֣ת אשר-תאפ֞ו אפ֗ו וא֤ת אשֽר-תבשלו֙ בש֔לו ואת֙ כל-ה֣עד֔ף הנ֧יחו לכ֛ם למשמ֖רת עד-הבֽקר:

בנוסף רמוז כאן גם לגבי ערובי תחומין, שאדם קונה לעצמו תחום שבת ע"י הנחה של מזון כלשהו במקום מושבו ואז יש לו לילך אלפיים אמות לכל רוח, ואם היה בעיר כל העיר נחשבת ארבע אמות שלו, ומסוף העיר לכל רוח מודדים אלפיים אמה שיש לו ללכת, ויותר מאלפיים, אין יכול ללכת יותר אלא שובת בתוך ארבע אמות שלו. וחכמים סמכו את האיסור של ערובי תחומין בתורה, כמובא במסכת ערובין (נא.): "הני אלפים אמה היכן כתיבן דתניא (שמות טז, כט) שבו איש תחתיו, אלו ארבע אמות, אל יצא איש ממקמו, אלו אלפים אמה", ורואים שדרשו מהפסוק בטבלה שחותך את הדילוגים אסמכתא לערובי תחומין:

אליצאאישממקמוביוםהשביעי : ראו כי ה' נתן לכם השבת על כן הוא נתן לכם ביום הששי לחם יומים שבו איש תחתיו אל יצא איש ממקמו ביום השביעי:

בנוסף הדילוג המינימלי בתורה של ערובים נימצא בקירבת מקום וצ"ע מה זה שייך.

תגובה חדשה

שם השולח
דוא"ל
תגובה