SOD TORAH
ז' כסלו התשעט (07:27), פרשת
חפש את הדברים הכי מעניינים בתורה: שם המשפחה שלך, השם שלך, מקום העבודה, בת הזוג שלך
 
צור קשר: sodtorah@gmail.com
מילון ארמית פורומים לוח שנה תוכנה להגהות תפילין תרומות לאברכים

אנא עזרו לנו בתרומה לאברכים ולהחזרה בתשובה ותקבלו את התוכנה לדילוגים + תיקון לשם שלכם לפי הדילוגים למעבר לתשלום

חיפוש דילוגים בתורה
חיפוש ביטוי:   איפוס
שיטת חיפוש:  אזור לחיפוש:
אפשרויות הצגת הסתברויות בטבלה הצג תוויותהצג פסוקיםשלח טבלה לחבר הצג דו"ח הסתברות
הגדרות טבלה
רוחב טבלה לפי דילוג + - LCM GCF סידור אוטומטי
התחל טבלה מ- עד « » סידור אורך טבלה
חיתוך רוחב טבלה עד
רוחב הטבלה: + - אורך טבלה: + - מיקום הדילוג: [ | ]
חיתוך רוחב טבלה
ביטוי: | דילוג:
הפסוק שחותך את האות המסומנת בביטוי:
שוןבארבעהעשריוםלחדשביןהערביםבמדברסיניככלאשרצוהיהוהאתמשהכןעשובניישראלויהיאנשיםאשרהיוטמאיםלנפשאדםולאיכלולעשתהפסחביוםההואויקרבולפנימשהולפניאהרןביוםההואויאמרוהאנשיםההמהאליואנחנוטמאיםלנפשאדםלמהנגרעלבלתיהקריבאתקרבןיהוהבמעדובתוךבניישראלויאמראלהםמשהעמדוואשמעהמהיצוהיהוהלכםוידבריהוהאלמשהלאמרדבראלבניישראללאמראישאישכייהיהטמאלנפשאובדרךרחקהלכםאולדרתיכםועשהפסחליהוהבחדשהשניבארבעהעשריוםביןהערביםיעשואתועלמצותומרריםיאכלהולאישאירוממנועדבקרועצםלאישברובוככלחקתהפסחיעשואתווהאישאשרהואטהורובדרךלאהיהוחדללעשותהפסחונכרתההנפשההואמעמיהכיקרבןיהוהלאהקריבבמעדוחטאוישאהאישההואוכייגוראתכםגרועשהפסחליהוהכחקתהפסחוכמשפטוכןיעשהחקהאחתיהיהלכםולגרולאזרחהארץוביוםהקיםאתהמשכןכסההענןאתהמשכןלאהלהעדתובערביהיהעלהמשכןכמראהאשעדבקרכןיהיהתמידהענןיכסנוומראהאשלילהולפיהעלותהענןמעלהאהלואחריכןיסעובניישראלובמקוםאשרישכןשםהענןשםיחנובניישראלעלפייהוהיסעובניישראלועלפייהוהיחנוכלימיאשרישכןהענןעלהמשכןיחנוובהאריךהענןעלהמשכןימיםרביםושמרובני
ישראלאתמשמרתיהוהולאיסעווישאשריהיההענןימיםמספרעלהמשכןעלפייהוהיחנוועלפייהוהיסעווישאשריהיההענןמערבעדבקרונעלההענןבבקרונסעואויומםולילהונעלההענןונסעואוימיםאוחדשאוימיםבהאריךהענןעלהמשכןלשכןעליויחנובניישראלולאיסעוובהעלתויסעועלפייהוהיחנוועלפייהוהיסעואתמשמרתיהוהשמרועלפייהוהבידמשהוידבריהוהאלמשהלאמרעשהלךשתיחצוצרתכסףמקשהתעשהאתםוהיולךלמקראהעדהולמסעאתהמחנותותקעובהןונועדואליךכלהעדהאלפתחאהלמועדואםבאחתיתקעוונועדואליךהנשיאיםראשיאלפיישראלותקעתםתרועהונסעוהמחנותהחניםקדמהותקעתםתרועהשניתונסעוהמחנותהחניםתימנהתרועהיתקעולמסעיהםובהקהילאתהקהלתתקעוולאתריעוובניאהרןהכהניםיתקעובחצצרותוהיולכםלחקתעולםלדרתיכםוכיתבאומלחמהבארצכםעלהצרהצרראתכםוהרעתםבחצצרתונזכרתםלפנייהוהאלהיכםונושעתםמאיביכםוביוםשמחתכםובמועדיכםובראשיחדשכםותקעתםבחצצרתעלעלתיכםועלזבחישלמיכםוהיולכםלזכרוןלפניאלהיכםאנייהוהאלהיכםויהיבשנההשניתבחדשהשניבעשריםבחדשנעלההענןמעלמשכןהעדתויסעובניישראללמסעיהםממדברסיניוישכןהענןבמדברפארןויסעובראשנהעלפייהוהבידמשהויס
עדגלמחנהבנייהודהבראשנהלצבאתםועלצבאונחשוןבןעמינדבועלצבאמטהבנייששכרנתנאלבןצוערועלצבאמטהבניזבולןאליאבבןחלןוהורדהמשכןונסעובניגרשוןובנימררינשאיהמשכןונסעדגלמחנהראובןלצבאתםועלצבאואליצורבןשדיאורועלצבאמטהבנישמעוןשלמיאלבןצורישדיועלצבאמטהבניגדאליסףבןדעואלונסעוהקהתיםנשאיהמקדשוהקימואתהמשכןעדבאםונסעדגלמחנהבניאפריםלצבאתםועלצבאואלישמעבןעמיהודועלצבאמטהבנימנשהגמליאלבןפדהצורועלצבאמטהבניבנימןאבידןבןגדעוניונסעדגלמחנהבנידןמאסףלכלהמחנתלצבאתםועלצבאואחיעזרבןעמישדיועלצבאמטהבניאשרפגעיאלבןעכרןועלצבאמטהבנינפתליאחירעבןעינןאלהמסעיבניישראללצבאתםויסעוויאמרמשהלחבבבןרעואלהמדיניחתןמשהנסעיםאנחנואלהמקוםאשראמריהוהאתואתןלכםלכהאתנווהטבנולךכייהוהדברטובעלישראלויאמראליולאאלךכיאםאלארציואלמולדתיאלךויאמראלנאתעזבאתנוכיעלכןידעתחנתנובמדברוהייתלנולעיניםוהיהכיתלךעמנווהיההטובההואאשרייטיביהוהעמנווהטבנולךויסעומהריהוהדרךשלשתימיםוארוןבריתיהוהנסעלפניהםדרךשלשתימיםלתורלהםמנוחהוענןיהוהעליהםיומםבנסעםמןהמחנהויהיבנסעהארןויאמרמשהקומה
יהוהויפצואיביךוינסומשנאיךמפניךובנחהיאמרשובהיהוהרבבותאלפיישראלויהיהעםכמתאנניםרעבאזנייהוהוישמעיהוהויחראפוותבערבםאשיהוהותאכלבקצההמחנהויצעקהעםאלמשהויתפללמשהאליהוהותשקעהאשויקראשםהמקוםההואתבערהכיבערהבםאשיהוהוהאספסףאשרבקרבוהתאוותאוהוישבוויבכוגםבניישראלויאמרומייאכלנובשרזכרנואתהדגהאשרנאכלבמצריםחנםאתהקשאיםואתהאבטחיםואתהחצירואתהבצליםואתהשומיםועתהנפשנויבשהאיןכלבלתיאלהמןעינינווהמןכזרעגדהואועינוכעיןהבדלחשטוהעםולקטווטחנוברחיםאודכובמדכהובשלובפרורועשואתועגותוהיהטעמוכטעםלשדהשמןוברדתהטלעלהמחנהלילהירדהמןעליווישמעמשהאתהעםבכהלמשפחתיואישלפתחאהלוויחראףיהוהמאדובעינימשהרעויאמרמשהאליהוהלמההרעתלעבדךולמהלאמצתיחןבעיניךלשוםאתמשאכלהעםהזהעליהאנכיהריתיאתכלהעםהזהאםאנכיילדתיהוכיתאמראלישאהובחיקךכאשרישאהאמןאתהינקעלהאדמהאשרנשבעתלאבתיומאיןליבשרלתתלכלהעםהזהכייבכועלילאמרתנהלנובשרונאכלהלאאוכלאנכילבדילשאתאתכלהעםהזהכיכבדממניואםככהאתעשהליהרגנינאהרגאםמצאתיחןבעיניךואלאראהברעתיויאמריהוהאלמשהאספהלישבעיםאישמזקניישראלאשר
ידעתכיהםזקניהעםושטריוולקחתאתםאלאהלמועדוהתיצבושםעמךוירדתיודברתיעמךשםואצלתימןהרוחאשרעליךושמתיעליהםונשאואתךבמשאהעםולאתשאאתהלבדךואלהעםתאמרהתקדשולמחרואכלתםבשרכיבכיתםבאזנייהוהלאמרמייאכלנובשרכיטובלנובמצריםונתןיהוהלכםבשרואכלתםלאיוםאחדתאכלוןולאיומיםולאחמשהימיםולאעשרהימיםולאעשריםיוםעדחדשימיםעדאשריצאמאפכםוהיהלכםלזראיעןכימאסתםאתיהוהאשרבקרבכםותבכולפניולאמרלמהזהיצאנוממצריםויאמרמשהששמאותאלףרגליהעםאשראנכיבקרבוואתהאמרתבשראתןלהםואכלוחדשימיםהצאןובקרישחטלהםומצאלהםאםאתכלדגיהיםיאסףלהםומצאלהםויאמריהוהאלמשההידיהוהתקצרעתהתראההיקרךדבריאםלאויצאמשהוידבראלהעםאתדברייהוהויאסףשבעיםאישמזקניהעםויעמדאתםסביבתהאהלוירדיהוהבענןוידבראליוויאצלמןהרוחאשרעליוויתןעלשבעיםאישהזקניםויהיכנוחעליהםהרוחויתנבאוולאיספווישארושניאנשיםבמחנהשםהאחדאלדדושםהשנימידדותנחעלהםהרוחוהמהבכתביםולאיצאוהאהלהויתנבאובמחנהוירץהנערויגדלמשהויאמראלדדומידדמתנבאיםבמחנהויעןיהושעבןנוןמשרתמשהמבחריוויאמראדנימשהכלאםויאמרלומשההמקנאאתהליומייתןכלעםיהוהנבי
איםכייתןיהוהאתרוחועליהםויאסףמשהאלהמחנההואוזקניישראלורוחנסעמאתיהוהויגזשלויםמןהיםויטשעלהמחנהכדרךיוםכהוכדרךיוםכהסביבותהמחנהוכאמתיםעלפניהארץויקםהעםכלהיוםההואוכלהלילהוכליוםהמחרתויאספואתהשלוהממעיטאסףעשרהחמריםוישטחולהםשטוחסביבותהמחנההבשרעודנוביןשניהםטרםיכרתואףיהוהחרהבעםויךיהוהבעםמכהרבהמאדויקראאתשםהמקוםההואקברותהתאוהכישםקברואתהעםהמתאויםמקברותהתאוהנסעוהעםחצרותויהיובחצרותותדברמריםואהרןבמשהעלאדותהאשההכשיתאשרלקחכיאשהכשיתלקחויאמרוהרקאךבמשהדבריהוההלאגםבנודברוישמעיהוהוהאישמשהענומאדמכלהאדםאשרעלפניהאדמהויאמריהוהפתאםאלמשהואלאהרןואלמריםצאושלשתכםאלאהלמועדויצאושלשתםוירדיהוהבעמודענןויעמדפתחהאהלויקראאהרןומריםויצאושניהםויאמרשמעונאדבריאםיהיהנביאכםיהוהבמראהאליואתודעבחלוםאדברבולאכןעבדימשהבכלביתינאמןהואפהאלפהאדברבוומראהולאבחידתותמנתיהוהיביטומדועלאיראתםלדברבעבדיבמשהויחראףיהוהבםוילךוהענןסרמעלהאהלוהנהמריםמצרעתכשלגויפןאהרןאלמריםוהנהמצרעתויאמראהרןאלמשהביאדניאלנאתשתעלינוחטאתאשרנואלנוואשרחטאנואלנאתהיכמתא
שרבצאתומרחםאמוויאכלחציבשרוויצעקמשהאליהוהלאמראלנארפאנאלהויאמריהוהאלמשהואביהירקירקבפניההלאתכלםשבעתימיםתסגרשבעתימיםמחוץלמחנהואחרתאסףותסגרמריםמחוץלמחנהשבעתימיםוהעםלאנסעעדהאסףמריםואחרנסעוהעםמחצרותויחנובמדברפארןוידבריהוהאלמשהלאמרשלחלךאנשיםויתרואתארץכנעןאשראנינתןלבניישראלאישאחדאישאחדלמטהאבתיותשלחוכלנשיאבהםוישלחאתםמשהממדברפארןעלפייהוהכלםאנשיםראשיבניישראלהמהואלהשמותםלמטהראובןשמועבןזכורלמטהשמעוןשפטבןחורילמטהיהודהכלבבןיפנהלמטהיששכריגאלבןיוסףלמטהאפריםהושעבןנוןלמטהבנימןפלטיבןרפואלמטהזבולןגדיאלבןסודילמטהיוסףלמטהמנשהגדיבןסוסילמטהדןעמיאלבןגמלילמטהאשרסתורבןמיכאללמטהנפתלינחביבןופסילמטהגדגאואלבןמכיאלהשמותהאנשיםאשרשלחמשהלתוראתהארץויקראמשהלהושעבןנוןיהושעוישלחאתםמשהלתוראתארץכנעןויאמראלהםעלוזהבנגבועליתםאתההרוראיתםאתהארץמההואואתהעםהישבעליההחזקהואהרפההמעטהואאםרבומההארץאשרהואישבבההטובההואאםרעהומההעריםאשרהואיושבבהנההבמחניםאםבמבצריםומההארץהשמנההואאםרזההישבהעץאםאיןוהתחזקתםולקחתםמפריהארץוהימיםימיבכו
ריענביםויעלוויתרואתהארץממדברצןעדרחבלבאחמתויעלובנגבויבאעדחברוןושםאחימןששיותלמיילידיהענקוחברוןשבעשניםנבנתהלפניצעןמצריםויבאועדנחלאשכלויכרתומשםזמורהואשכולענביםאחדוישאהובמוטבשניםומןהרמניםומןהתאניםלמקוםההואקראנחלאשכולעלאדותהאשכולאשרכרתומשםבניישראלוישבומתורהארץמקץארבעיםיוםוילכוויבאואלמשהואלאהרןואלכלעדתבניישראלאלמדברפארןקדשהוישיבואתםדברואתכלהעדהויראוםאתפריהארץויספרולוויאמרובאנואלהארץאשרשלחתנווגםזבתחלבודבשהואוזהפריהאפסכיעזהעםהישבבארץוהעריםבצרותגדלתמאדוגםילדיהענקראינושםעמלקיושבבארץהנגבוהחתיוהיבוסיוהאמרייושבבהרוהכנענייושבעלהיםועלידהירדןויהסכלבאתהעםאלמשהויאמרעלהנעלהוירשנואתהכייכולנוכללהוהאנשיםאשרעלועמואמרולאנוכללעלותאלהעםכיחזקהואממנוויציאודבתהארץאשרתרואתהאלבניישראללאמרהארץאשרעברנובהלתוראתהארץאכלתיושביההואוכלהעםאשרראינובתוכהאנשימדותושםראינואתהנפיליםבניענקמןהנפליםונהיבעינינוכחגביםוכןהיינובעיניהםותשאכלהעדהויתנואתקולםויבכוהעםבלילהההואוילנועלמשהועלאהרןכלבניישראלויאמרואלהםכלהעדהלומתנובאר
ץמצריםאובמדברהזהלומתנוולמהיהוהמביאאתנואלהארץהזאתלנפלבחרבנשינווטפנויהיולבזהלואטובלנושובמצרימהויאמרואישאלאחיונתנהראשונשובהמצרימהויפלמשהואהרןעלפניהםלפניכלקהלעדתבניישראלויהושעבןנוןוכלבבןיפנהמןהתריםאתהארץקרעובגדיהםויאמרואלכלעדתבניישראללאמרהארץאשרעברנובהלתוראתהטובההארץמאדמאדאםחפץבנויהוהוהביאאתנואלהארץהזאתונתנהלנוארץאשרהואזבתחלבודבשאךביהוהאלתמרדוואתםאלתיראואתעםהארץכילחמנוהםסרצלםמעליהםויהוהאתנואלתיראםויאמרוכלהעדהלרגוםאתםבאבניםוכבודיהוהנראהבאהלמועדאלכלבניישראלויאמריהוהאלמשהעדאנהינאצניהעםהזהועדאנהלאיאמינוביבכלהאתותאשרעשיתיבקרבואכנובדברואורשנוואעשהאתךלגויגדולועצוםממנוויאמרמשהאליהוהושמעומצריםכיהעליתבכחךאתהעםהזהמקרבוואמרואליושבהארץהזאתשמעוכיאתהיהוהבקרבהעםהזהאשרעיןבעיןנראהאתהיהוהועננךעמדעלהםובעמדענןאתההלךלפניהםיומםובעמודאשלילהוהמתהאתהעםהזהכאישאחדואמרוהגויםאשרשמעואתשמעךלאמרמבלתייכלתיהוהלהביאאתהעםהזהאלהארץאשרנשבעלהםוישחטםבמדברועתהיגדלנאכחאדניכאשרדברתלאמריהוהארךאפיםורבחסדנשאעוןופשעונקהל
אינקהפקדעוןאבותעלבניםעלשלשיםועלרבעיםסלחנאלעוןהעםהזהכגדלחסדךוכאשרנשאתהלעםהזהממצריםועדהנהויאמריהוהסלחתיכדברךואולםחיאניוימלאכבודיהוהאתכלהארץכיכלהאנשיםהראיםאתכבדיואתאתתיאשרעשיתיבמצריםובמדברוינסואתיזהעשרפעמיםולאשמעובקוליאםיראואתהארץאשרנשבעתילאבתםוכלמנאצילאיראוהועבדיכלבעקבהיתהרוחאחרתעמווימלאאחריוהביאתיואלהארץאשרבאשמהוזרעויורשנהוהעמלקיוהכנענייושבבעמקמחרפנווסעולכםהמדברדרךיםסוףוידבריהוהאלמשהואלאהרןלאמרעדמתילעדההרעההזאתאשרהמהמליניםעליאתתלנותבניישראלאשרהמהמליניםעלישמעתיאמראלהםחיאנינאםיהוהאםלאכאשרדברתםבאזניכןאעשהלכםבמדברהזהיפלופגריכםוכלפקדיכםלכלמספרכםמבןעשריםשנהומעלהאשרהלינתםעליאםאתםתבאואלהארץאשרנשאתיאתידילשכןאתכםבהכיאםכלבבןיפנהויהושעבןנוןוטפכםאשראמרתםלבזיהיהוהביאתיאתםוידעואתהארץאשרמאסתםבהופגריכםאתםיפלובמדברהזהובניכםיהיורעיםבמדברארבעיםשנהונשאואתזנותיכםעדתםפגריכםבמדברבמספרהימיםאשרתרתםאתהארץארבעיםיוםיוםלשנהיוםלשנהתשאואתעונתיכםארבעיםשנהוידעתםאתתנואתיאנייהוהדברתיאםלאזאתאעשהלכלהעדההרעהה
זאתהנועדיםעליבמדברהזהיתמוושםימתווהאנשיםאשרשלחמשהלתוראתהארץוישבווילונועליואתכלהעדהלהוציאדבהעלהארץוימתוהאנשיםמוצאידבתהארץרעהבמגפהלפנייהוהויהושעבןנוןוכלבבןיפנהחיומןהאנשיםההםההלכיםלתוראתהארץוידברמשהאתהדבריםהאלהאלכלבניישראלויתאבלוהעםמאדוישכמובבקרויעלואלראשההרלאמרהננוועלינואלהמקוםאשראמריהוהכיחטאנוויאמרמשהלמהזהאתםעבריםאתפייהוהוהואלאתצלחאלתעלוכיאיןיהוהבקרבכםולאתנגפולפניאיביכםכיהעמלקיוהכנענישםלפניכםונפלתםבחרבכיעלכןשבתםמאחרייהוהולאיהיהיהוהעמכםויעפלולעלותאלראשההרוארוןבריתיהוהומשהלאמשומקרבהמחנהוירדהעמלקיוהכנעניהישבבהרההואויכוםויכתוםעדהחרמהוידבריהוהאלמשהלאמרדבראלבניישראלואמרתאלהםכיתבאואלארץמושבתיכםאשראנינתןלכםועשיתםאשהליהוהעלהאוזבחלפלאנדראובנדבהאובמעדיכםלעשותריחניחחליהוהמןהבקראומןהצאןוהקריבהמקריבקרבנוליהוהמנחהסלתעשרוןבלולברבעיתההיןשמןוייןלנסךרביעיתההיןתעשהעלהעלהאולזבחלכבשהאחדאולאילתעשהמנחהסלתשניעשרניםבלולהבשמןשלשיתההיןוייןלנסךשלשיתההיןתקריבריחניחחליהוהוכיתעשהבןבקרעלהאוזבחלפלאנדראושל
 קרא עלי מועד
זיכוי הרבים:
פורסם בתאריך: יט' תמוז התשעה (6/7/2015)

קרא עלי מועד

מובא במגילת איכה (פרק א) הפסוק: "קָרָא עָלַי מוֹעֵד לִשְׁבֹּר בַּחוּרָי", ובפשטות הכוונה שהקב"ה זימן מועד מסוים לחורבן בית המקדש הראשון והשני שבו נשברו בחורי ישראל כו', ופירשו חז"ל בדרש (תענית כט.) את המשמעות שהקב"ה עיבר את חודש תמוז כדי שתשעה באב יצא ביום הפקידה משום שמגלגלין חובה ליום חייב, שיבואו חילות וגיסות של נבוכדנצר לכבוש את ירושלים ואילו לא עיבר היה יוצא י' באב, ולכן קרא עלי מועד כלומר קידש את החודש מאוחר ביום ה-31 שלא כדרכו ובכך היו ב' ימים ראש חודש, ומכאן שגם ראש חודש קרוי מועד כמו שאמרו חז"ל (שבועות י.) וניראה שגם משמעות הפסוק בירמיה (ו, ז) היא דומה: "קַדְּשׁוּ עָלֶיהָ מִלְחָמָה קוּמוּ וְנַעֲלֶה בַצָּהֳרָיִם אוֹי לָנוּ כִּי פָנָה הַיּוֹם כִּי יִנָּטוּ צִלְלֵי עָרֶב". קַדְּשׁוּ עָלֶיהָ מִלְחָמָה, מלשון קידוש החודש שעיברו את החודש ונעשה מועד כמו שאמרנו, מאותו פסוק דרשו חז"ל שזה היה ליל תשעה באב בו הציתו ושרפו את ביה"מ.

וחיפשנו דילוג " עלי מועד", ונימצא חותך באופן מדהים את הפס': "וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעֵדָה לִרְגּוֹם אֹתָם בָּאֲבָנִים וּכְבוֹד ה' נִרְאָה בְּאֹהֶל מוֹעֵד אֶל כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", ובפרט המילה עלי חותכת את הפס' שכתוב באהלמועד. וחז"ל דרשו שם שבתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ וההוכחה לזה מפורטת במס' תענית[1] וכתבנו אותה להלן:

  1. (שמות מ, יז( ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחדש הוקם המשכן
  2. אמר מר: שנה ראשונה עשה משה את המשכן, שניה הקים משה את המשכן שניה הקים משה את המשכן ושלח מרגלים
  3. 20 באייר(במדבר י, יא) ויהי בשנה השנית בחדש השני בעשרים בחדש נעלה הענן מעל משכן העדות
  4. 20 באייר + 3 ימים = 23 באייר(במדבר י, לג) ויסעו מהר ה' דרך שלשת ימים
  5. אמר רבי חמא בר חנינא אותו היום סרו מאחרי ה'
  6. 23 באייר + 29 ימים = 22 בסיון(במדבר יא, ד) והאספסוף אשר בקרבו התאוו תאוה וישובו ויבכו גם בני ישראל וגו' וכתיב (במדבר יא, כ) עד חדש ימים וגו'
  7. 22 בסיון + 7 ימים = 29 בסיון(במדבר יב, טו( ותסגר מרים שבעת ימים
  8. ותניא בעשרים ותשעה בסיון שלח משה מרגלים
  9. 29 בסיון + 40 ימים = 10 באב(במדבר יג, כה( וישובו מתור הארץ מקץ ארבעים יום
  10. 10 באב – רואים שחסר יום אחד כדי שיצא בתשעה באב
  11. 9 באב – ואביי מתרץ שעיברו את חודש תמוז של אותה שנה אע"ג שתמוז לעולם חודש חסר עשו אותו 30 יום ורמז לזה שכתוב (איכה א, טו) "קרא עלי מועד לשבור בחורי", וכתוב כשחזרו המרגלים (במדבר יד, א) "ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו העם בלילה ההוא", ואמר רבה אמר ר' יוחנן תשעה באב היה אמר להם הקב''ה אתם בכיתם בכיה של חנם ואני קובע לכם בכיה לדורות.

ובאופן מדהים כל אחד מהפסוקים שחותכים את הדילוג בטבלה כנגד כל אחד מהשלבים לעיל, בשורה השלישית בעניין קברות התאוה כתוב ואכלוחדשימים: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הָעָם אֲשֶׁר אָנֹכִי בְּקִרְבּוֹ וְאַתָּה אָמַרְתָּ בָּשָׂר אֶתֵּן לָהֶם וְאָכְלוּ חֹדֶשׁ יָמִים", כל זה רומז לסעיף 6 למעלה שבאותו יום שנסעו מהר ה' דרך שלושה ימים בכ"ג באייר סרו מאחרי ה'.

וכן הפס' הרקאךבמשהדבריהוההלאגםבנודבר שמדבר בעניין מרים שנסגרה שבעת ימים מחוץ למחנה ככתוב בהמשך: "וַתִּסָּגֵר מִרְיָם מִחוּץ לַמַּחֲנֶה שִׁבְעַת יָמִים וְהָעָם לֹא נָסַע עַד הֵאָסֵף מִרְיָם", וכמוזכר בסעיף 7 לעיל.

ולסיכום פרשת המרגלים חותכת את ב' השורות התחתונות של הדילוג וכבודיהוהנראהבאהלמועדאלכלבניישראל: "וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעֵדָה לִרְגּוֹם אֹתָם בָּאֲבָנִים וּכְבוֹד ה' נִרְאָה בְּאֹהֶל מוֹעֵד אֶל כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", כל העדה נשאו את קולם בבכי ולכן העניש אותם הקב"ה בבכיה לדורות שלא יכנסו לארץ וקבע את אותו  יום שהיה ט' באב ליום תענית כמוזכר בסעיף 9.

ואמרו חז"ל שם[2] מאיפה לנו שהחורבן היה בתשעה באב ולמדו מב' פסוקים, בספר מלכים כתוב שביום ז' באב נכנסו הכשדים לביה"מ ובירמיה כתוב בי' באב, ותירצו שתחילה נכנסו ביום ז' וח' נשתהו שם ועשו מה שעשו וביום ט' באב לקראת הערב הציתו את הבית ודלק כל י' באב. ולכן אמר ר' יוחנן שאם היה באותו דור היה קובע את יום י' באב לתענית כי בו היתה רוב שרפת הבית, אבל חכמים קבעו בט' משום שהולכים אחר תחילת השריפה שהיתה בט' באב. ועכ"פ צריך להבין מדוע קבעו חז"ל את יום ט' לתענית שלכאורה כמ"ש ר' יוחנן עיקר השריפה בי' ועוד שכתוב בפסוק י', ואין לומר משום שהוכפלו בט' צרות שעדיין לא חרב ביה"מ השני, ומשמע מדברי ר"י שהוקבע כבר באותו דור. ולכאורה אפשר לתרץ משום שמגלגלין חובה ליום חייב והיינו שט' באב חייב הוא משום שבו חזרו המרגלים ונגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ ובכו כל ישראל לחינם והוקבע ליום בכייה לדורות. אבל עוד י"ל כמ"ש שתמוז של אותה שנה מעובר היה והיו בו ל' יום וקבעו באותה שנה  כמ"ש ר"י את ט' באב לתענית שהוא י' של שאר כל השנים שבהם תמוז לעולם חסר וכך בעצם אנחנו צמים היום בט' באב שהוא כנגד י' באב של אותה שנה, והזכרון עולה לכאן ולכאן גם להתחלת השריפה וגם לעיקר השריפה, כלומר רבנן אמרו שהתחלת הפורענות עדיפה משום שבתאריך ט' כולל גם את הזכרון לי' של אותה שנה, אבל בתאריך י' כוללים את הזכרון של י"א לפי דעת ר' יוחנן, ור"י אומר שאם הוא היה שם היה קובע את י' שלהם שהוא י"א שלנו כי העיקר הוא מה שהיה אז תמוז מלא, אבל רבנן מסתכלים על שנה רגילה תמוז חסר לעיקר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חודש

תמוז

 

 

 

 

 

 

 

 

אב

זמן השריפה:

 

 

 

 

 

כניסה לבית

 

X (התחלה)

X (רוב השריפה)

 

זמן הצום שנקבע בשנת החורבן:

 

 

 

 

 

 

 

X

 

 

שנת העיבור של החורבן (תמוז מלא):

כט

ל

א

...

ו

ז

ח

ט

י

יא

שאר כל השנים (תמוז חסר):

כט

א

ב

...

ז

ח

ט

י

יא

יב

ימים בשבוע:

 

 

 

...

 

 

שבת

א'

ב'

ג'

ועוד אמרו חז"ל תענית (כט.) "אמרו כשחרב בית המקדש בראשונה אותו היום תשעה באב היה ומוצאי שבת היה ומוצאי שביעית היתה ומשמרתה של יהויריב היתה והלוים היו אומרי' שירה ועומדין על דוכנם ומה שירה היו אומרים (תהילים צד, כג) וישב עליהם את אונם וברעתם יצמיתם ולא הספיקו לומר יצמיתם ה' אלהינו עד שבאו נכרים וכבשום וכן בשניה". ומכאן ניראה שהצתת האש היינו ט' באב היתה ביום א' לעת ערב, ועיקר השריפה י' באב היה ביום ב' כולו וכטבלה, ומ"ש ומוצאי שבת היה חוזר על תשעה באב עצמו שהיה ביום א'. וכ"כ רש"י. ונקט מוצאי שבת אע"ג שהשריפה עצמה היתה ביום א' לעת ערב כמ"ש לעיל אוי לנו כי פנה היום כי ינטו צללי ערב, כדי לומר שכל החורבן הוא בחינת מוצאי וסוף והתחלה חדשה, כמ"ש מוצאי שביעית. כי גם אז המשיח בע"ה יגיע.


[1] (תענית כט.) בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ מנלן דכתיב (שמות מ, יז) ויהי בחדש הראשון בשנה השנית באחד לחדש הוקם המשכן ואמר מר שנה ראשונה עשה משה את המשכן שניה הקים משה את המשכן ושלח מרגלים וכתיב (במדבר י, יא) ויהי בשנה השנית בחדש השני בעשרים בחדש נעלה הענן מעל משכן העדות וכתיב (במדבר י, לג) ויסעו מהר ה' דרך שלשת ימים אמר רבי חמא בר חנינא אותו היום סרו מאחרי ה' וכתיב (במדבר יא, ד) והאספסוף אשר בקרבו התאוו תאוה וישובו ויבכו גם בני ישראל וגו' וכתיב (במדבר יא, כ) עד חדש ימים וגו' דהוו להו עשרין ותרתין בסיון וכתיב (במדבר יב, טו) ותסגר מרים שבעת ימים דהוו להו עשרין ותשעה בסיון וכתיב (במדבר יג, ב) שלח לך אנשים ותניא בעשרים ותשעה בסיון שלח משה מרגלים וכתיב (במדבר יג, כה) וישובו מתור הארץ מקץ ארבעים יום הני ארבעים יום נכי חד הוו אמר אביי תמוז דההיא שתא מלויי מליוה דכתיב (איכה א, טו) קרא עלי מועד לשבור בחורי וכתיב (במדבר יד, א) ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו העם בלילה ההוא אמר רבה אמר ר' יוחנן תשעה באב היה אמר להם הקב''ה אתם בכיתם בכיה של חנם ואני קובע לכם בכיה לדורות.

[2] (שם) רבה אמר ר' יוחנן אותו היום תשעה באב היה אמר להם הקב''ה אתם בכיתם בכיה של חנם ואני קובע לכם בכיה לדורות חרב הבית בראשונה דכתיב (מלכים ב, כה) ובחדש החמישי בשבעה לחדש היא שנת תשע עשרה למלך נבוכדנצר מלך בבל בא נבוזראדן רב טבחים עבד מלך בבל ירושלם וישרוף את בית ה' וגו' וכתיב (ירמיה נב) ובחדש החמישי בעשור לחדש היא שנת תשע עשרה למלך נבוכדנצר מלך בבל בא נבוזראדן רב טבחים עמד לפני מלך בבל בירושלם וגו' ותניא אי אפשר לומר בשבעה שהרי כבר נאמר בעשור ואי אפשר לומר בעשור שהרי כבר נאמר בשבעה הא כיצד בשבעה נכנסו נכרים להיכל ואכלו וקלקלו בו שביעי שמיני ותשיעי סמוך לחשכה הציתו בו את האור והיה דולק והולך כל היום כולו שנאמר (ירמיה ד) אוי לנו כי פנה היום כי ינטו צללי ערב והיינו דאמר רבי יוחנן אלמלי הייתי באותו הדור לא קבעתיו אלא בעשירי מפני שרובו של היכל בו נשרף ורבנן אתחלתא דפורענותא עדיפא.

תגובה חדשה

שם השולח
דוא"ל
תגובה
שאלת אבטחה:
איך קוראים לבן של יצחק אבינו?

רמז: יעק...

טבלאות צפנים אחרונות

לג בעומר
מאת המערכת
12 צפיות
נושא: חגים ומועדים

משנכנס אב
מאת המערכת
93 צפיות
נושא: חגים ומועדים

קרא עלי מועד
מאת שלמה א.
124 צפיות
נושא: חגים ומועדים

יז בתמוז
מאת רונן ע.
1207 צפיות
נושא: חגים ומועדים

לג בעומר
מאת רונן ע.
1299 צפיות
נושא: חגים ומועדים

שופר, שור פר
מאת יאשיהו מ.ג.
572 צפיות
נושא: חגים ומועדים

ואת שבתותי
מאת רונן ע.
648 צפיות
נושא: חגים ומועדים

נר חנוכה
מאת יאשיהו מ. ג.
1179 צפיות
נושא: חגים ומועדים

סליחות בחדש אלול
מאת שלמה א.
1315 צפיות
נושא: חגים ומועדים

ניצוצות
מאת יאשיהו מ. ג.
1581 צפיות
נושא: חגים ומועדים